جستجو
فارسی - پست بار
بازگشت به همه

ساختمان پست قدیم میرجاوه جایی برای تماشای تاریخ

۱۸ اسفند ۱۳۹۷

بنای کبوتر خانه در مجموعه ی اداره پست قدیم شهرستان میرجاوه، واقع شده، این ساختمان با مساحت نه هزار و دویست متر مربع و با سیصد و بیست متر زیر بنا و در سال 1297 شمسی به دست مستشاران انگلیسی ساخته شده است.

این سازه ی مکعب شکل خشت و گلی، با ارتفاع و عرض سه متر و مساحت نه متر مربع،  دارای سقفی مسطح می باشد.

مجموعه تاریخی اداره پست سابق میرجاوه، در اوایل ساخت،  به عنوان مهمانسرای نیروهای انگلیسی، مورد استفاده قرار می گرفته است. در اواخر قرن نوزدهم میلادی ، نظامیان مستقر در میرجاوه از طریق کبوتران نامه رسان، اطلاعات و نامه های محرمانه ی خود را جابجا می کردند، از این رو نیاز به مکانی نزدیک و در دسترس برای نگهداری کبوتران نامه رسان داشتند و بنای کبوتر خانه را در منتهی الیه غربی ، مجموعه اداره پست ساختند.

مدیر میراث فرهنگی شهرستان میرجاوه ، در این مورد می گوید: مجموعه تاریخی اداره پست سابق میرجاوه، در ابتدای ساخت به عنوان مهمانسرای نیروهای انگلیسی استفاده می شده،  و بعد از پایان جنگ جهانی و خروج نیروهای انگلیسی از منطقه، به اداره پست تغییر کاربری داده شده است.

وی افزود: مصالح به کار رفته در این ساختمان شامل: آجر، چوب، سنگ و فولاد است. و سبک معماری این بنا الهام گرفته از معماری هند و پاکستان می باشد. و بنای کبوتر خانه نیز در مجموعه اداره پست قدیم شهرستان میرجاوه واقع شده و ظرفیت نگهداری حدود چهارصد الی پانصد عدد کبوتر را داشته، و مهمترین و اصلی ترین محل نگهداری کبوتران نامه رسان در آن زمان بوده است.

 طبق شواهد به دست آمده در این منطقه، علاوه بر نظامیان ارتش انگلستان، کارکنان راه آهن و سیاستمدارانیکه در آنجا مستقربودند، نیز از این کبوتر ها جهت ارسال نامه های خود استفاده می کردند، در طول مسیر راه آهن میرجاوه به زاهدان، چندین ایستگاه وجود داشته،  که شامل چندین سازه از جمله کبوتر خانه بوده است.

مسئول میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان میرجاوه بیان کرد: بنای کبوتر خانه ی اصلی ، به دلیل استقرار در مرکزشهرستان ، و همچنین مرمت و نگهداری در سال های اخیر، همچنان بدون تغییر باقی مانده است، اما سازه های کبوتر خانه در ایستگاه های راه آهن به دلیل نوع مصالح بکار رفته ، و رسیدگی نکردن در سال های گذشته، تخریب شده و جزئیات زیادی،  در مورد آنها در دسترس نیست

تیم خبری پست بار.

نظرات
ثبت نظر بستن